7. Wat betekent initiative management?
Initiative management betekent bedrijfsdoelstellingen vertalen in projecten en de realisatie ervan opvolgen. Initiative management wordt vaak in drie domeinen onderverdeeld:
- Portfoliobeheer: omvat de vertaling van de strategische doelstellingen in programma’s, het opzetten van een gebalanceerde portfolio, de toewijzing van de nodige middelen en het opvolgen van de implementatie. Het is belangrijk om elk initiatief te koppelen aan een of meer strategische doelstellingen. Initiatieven met de hoogste strategische impact en haalbaarheid geef je prioriteit. Het is belangrijk om aan elk initiatief de juiste middelen toe te wijzen alvorens te starten. Zonder de juiste resources falen initiatieven nog voor ze begonnen zijn.
Tijdens de uitvoeringsfase volg je zowel de realisatiegraad van je strategische doelen alsook de bijdrage van alle individuele initiatieven hieraan op.
- Programmabeheer: omvat het aansturen van een groep van projecten op een geïntegreerde manier – in lijn met de strategie van het bedrijf en rekening houdend met de toegewezen middelen. Deze activiteit gebeurt vaak binnen een (tijdelijk) program management office.
- Projectbeheer: omvat het organiseren en opvolgen van de individuele veranderprojecten, maar ook het coachen van projectmanagers en het uitbouwen van het nodige draagvlak voor de verandering . Dit laatste veronderstelt de betrokkenheid van een ruime groep binnen de organisatie.
Succesfactoren voor initiative management zijn een degelijke voorbereiding, een gedisciplineerde uitvoering, de vaardigheden om met mensen om te gaan en het creëren van betrokkenheid!
Vous devez vous connecter pour publier un commentaire.