2. Performance management – De 4 meest gemaakte performance management skills development fouten
Let op voor deze – veel voorkomende – fouten bij het ontwikkelen van Strategie Implementatie vaardigheden:
Fout #1: De training startte vooraleer het volledige programma voor iedereen duidelijk was.
Je hebt de ‘te ontwikkelen’ vaardigheden duidelijk bepaald en een training gelanceerd. Maar deze blijkt een totale ramp. Hoe is dit mogelijk?
Een vaardigheidstraining opstarten wanneer medewerkers nog veel vragen hebben over Strategie Implementatie is vragen om moeilijkheden. Mensen raken immers gefrustreerd wanneer tijdens de training hun vragen onvoldoende beantwoord worden. Deze frustratie wordt geventileerd naar toekomstige deelnemers. Sommige van hen annuleren vervolgens hun deelname – het blijkt immers toch niet de moeite – anderen zijn wel op post maar erg sceptisch en niet klaar voor een leerervaring.
Fout #2: Het vaardigheidniveau van het senior management wordt niet in vraag gesteld.
Senior managers vinden het vaak erg moeilijk om toe te geven dat hun Strategie Implementatie vaardigheden niet voldoen. In onze cultuur worden alle leidinggevenden verondersteld geweldig strategisch te kunnen denken, te kunnen coachen en een uitermate diepgaand financieel inzicht te hebben. Hierdoor is het in vraag stellen van het niveau van deze vaardigheden dan ook vaak taboe.
Fout #3: Geen duidelijk begrip van succesvolle ontwikkeling.
“Waarom geven we al onze managers geen tweedaagse opleiding?”
Klinkt het bekend in de oren?
Terwijl deze vraag duidelijk een positieve houding tegenover ontwikkeling aangeeft, toont ze ook een gebrekkig inzicht in wat succesvolle ontwikkeling eigenlijk inhoudt. Onderzoek toont aan dat de impact van trainingen alleen, zonder een ruimer ontwikkelkader, slechts 15 procent bedraagt.
Fout #4: Te veel tegelijkertijd.
Het kan even duren vooraleer senior management zich volledig bewust is van de opportuniteiten verbonden aan een professioneel Strategie Implementatie proces. Maar eens ze deze mogelijkheden hebben ontdekt kan het allemaal niet snel genoeg gaan – inclusief de ontwikkeling van de noodzakelijke vaardigheden – omdat ze de verloren tijd willen inhalen. Dit is herkenbaar en menselijk, maar weinig effectief.