3. Performance management: 14 tips voor een professionele strategie communicatie
Een strategie begrijpen is de eerste vereiste om ze te kunnen uitvoeren!
Onderzoek toont echter aan dat 95 procent van alle werknemers de strategie van hun onderneming niet volledig begrijpt!
Hier zijn enkele tips om je strategiecommunicatie te verbeteren:
1. Begin met een inspirerende, tot de verbeelding sprekende, visie. Wees je bewust van het grote verschil tussen je eigen kennis over de visie en hetgeen een willekeurige medewerker begrepen heeft na je uitleg. Vat je visie samen in een inspirerend verhaal dat iedereen gemakkelijk kan verder vertellen aan collega’s, vrienden en familie. Een inspirerend en makkelijk herproduceerbaar visieverhaal creëert immers betrokkenheid en enthousiasme bij je mensen.
2. Blijf op regelmatige basis communiceren en gebruik verschillende communicatiemiddelen. Persoonlijke communicatie werkt het beste. Zorg er ook voor dat je feedback op je communicatie krijgt vanuit alle lagen van de organisatie.
3. Verzeker dat alle leidinggevende niveaus hun rol spelen in het communicatieproces. 85 procent van alle top teams wijdt minder dan één uur per maand aan het praten over – en communiceren van – de strategie!
4. Communiceer continu over de afgelegde weg en de voortuitgang. Hou contact met de werkvloer. Deel succesverhalen maar communiceer ook de minder positieve elementen.
Breng je visie tot leven op alle bedrijfsniveaus en realiseer zo meer van je strategisch potentieel.
5. Zorg dat alle medewerkers duidelijk weten wat van hen verwacht wordt. Vertaal hiervoor de algemene strategie naar concrete
doelstellingen en acties voor de verschillende bedrijfsonderdelen.
6. Betrek mensen en creëer verantwoordelijkheid. Strategie Implementatie is gebaseerd op het principe van verantwoordelijkheid en engagement in alle lagen van het bedrijf. Geef mensen ook de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen. Stimuleer leren. Moedig initiatieven aan en sta toe dat er fouten gemaakt worden.
7. Zorg dat iedereen zijn/ haar bijdrage begrijpt.Toon aan hoe individueel werk bijdraagt tot het realiseren van de strategie. De bedrijfsdoelstellingen moeten aansluiten bij de individuele doelstellingen. Voorzie een antwoord op de vraag die iedereen zich stelt: wat heb ik daaraan? Zonder een goed antwoord krijg je mensen moeilijk in beweging.
Strategie Implementatie impliceert het beheren van verandering.
8. Definieer het nieuwe gedrag dat nodig is om de strategie te kunnen uitvoeren.
9. Werk niet alleen met het “wat” maar ook met het “hoe”.
10. Breng het gewenste gedrag in de praktijk en laat zien welk oude gedrag niet meer is toegelaten.
11. Echt engagement is cruciaal. Start met de leidinggevenden! Leiders die zelf niet geëngageerd zijn kunnen hun team niet inspireren! Wees je bewust van deze invloed.
Waardeer goede prestaties en durf slechte prestaties af te straffen.
12. Zorg voor individuele, uitdagende doelstellingen, gelinkt aan de bedrijfsstrategie. Defineer zowel ‘wat’ er moet gebeuren – de prestatiedoelstelling – als ‘hoe’ het moet gebeuren – de ontwikkeldoelstelling. Uitdagende doelstellingen zorgen voor meer motivatie. Verduidelijk de relatie tussen elke doelstellingen en de algemene strategie!
13. Bouw aan een professionele individuele performance management cyclus. Deze omvat de volgende drie grote stappen: het vastleggen van individuele doelstellingen; het halfjaarlijks aftoetsen en het evalueren op het einde van de cyclus. Help je leidinggevenden de nodige vaardigheden te ontwikkelen om dit proces te beheren zoals het hoort.
14. Beloon succes. Individuele prestaties worden opgevolgd. Beloon diegenen die goed presteren en neem de nodige acties naar diegenen die niet goed presteren. Zorg dat je beloningssysteem een duidelijk onderscheid maakt tussen goede en slechte presteerders! Wees hierover ook transparant.