Oud-student schrijft Amazon-bestseller
Artikel Campuskrant, tijdschrift van de K.U.Leuven, 24 maart 2010, door Tine Bergen
Als student Economische Wetenschappen besefte Jeroen De Flander al dat hij graag verandering teweeg wilde brengen in bedrijven. Ondertussen schreef hij met Strategy Execution Heroes een Amazon-bestseller die veel bedrijven aanzet tot verandering.
“Economische Wetenschappen kijkt naar economie op macro- en microniveau, maar wat mij ook interesseerde was het bedrijf op zich. Daar kan je als persoon echt een verschil maken. Na Leuven heb ik daarom nog een jaar aan de Sorbonne in Parijs gestudeerd, waar ik specifiek naar het functioneren van een bedrijf heb gekeken. Vervolgens heb ik verschillende jaren gewerkt voor Arthur D. Little, het oudste adviesbureau ter wereld. De meesten werkten daar rond het bedenken van strategieën, ik keek naar de implementatie ervan en werd na een tijd wereldwijd verantwoordelijk voor deze activiteiten.”
“Veertig tot zestig procent van de impact van een strategie gaat verloren bij de implementatie. Het is net als het uitpersen van een sinaasappel. Je kan blijven persen tot er geen druppel sap meer uitkomt, maar als je met je glas op weg naar de tafel de helft van je sap verliest, waar sta je dan? Dat je om een strategie succesvol te realiseren die ook goed moet implementeren, daar zijn bedrijven zich stilaan wel van bewust. Maar de meeste managers hebben er geen idee van hoe ze dat dan concreet moeten doen. Daar wil ik met mijn boek verandering in brengen.”
“De manager van het bedrijf zou de held moeten zijn. Nu zijn er te veel toeristen: managers die fantastische plannen hebben op papier, maar er niets van in de praktijk brengen. Vaak omdat ze hun plannen niet goed communiceren naar de mensen die ze moeten uitvoeren. Ik pleit voor helden: managers die het nodige doen om hun strategieën ook te implementeren. Als held heb je niet alleen een goed startpunt nodig – een strategie – maar ook de nodige kennis en kunde om je strategie in de praktijk te brengen. “
“Met the performance factory werk ik hier ondertussen al jaren rond, zodat ik veel contacten heb opgebouwd. Ik heb voor het boek dus kunnen samenwerken met autoriteiten in hun vakgebied zoals de topcoach Sir John Withmore en Michael Smith, vice president Coca-Cola. Zes mensen hebben ook negen maanden lang fulltime onderzoek gedaan voor ik begon te schrijven. Misschien overbodig om te zeggen dat ik er zelf ook veel van heb opgestoken. (lacht)”
“De bedoeling was een soort receptenboek te maken met heel concrete tips. Hoe schrijf je een strategie uit zodat een leek die ook begrijpt? Hoe maak je een goede PowerPoint die je strategie echt overbrengt? Dat klinkt allemaal bedrieglijk eenvoudig, maar net daarom loopt het ook heel vaak daar al mis. Bij het boek horen zevenentwintig downloads. Daar zitten documenten tussen waar andere bedrijven drieduizend euro per stuk voor durven vragen. Wij hebben beslist om deze downloads bij het boek aan te beiden. “
Wordt vervolgd
“Binnen twee weken stond Strategy Execution Heroes in zijn categorie in de bestellerlijst van Amazon en dat heeft veel teweeg gebracht. Ik krijg ondertussen mails van Belgische boekhandels met de vraag of zij het boek ook kunnen verdelen, al is het in het Engels geschreven. Er zijn plannen voor een Nederlandse en een Franse vertaling volgend jaar. Via Linkedin weten mensen van over heel de wereld me te vinden. Er is bijvoorbeeld een bedrijf in Brazilië dat graag gebruik wil maken van onze diensten, dat was zonder het boek nooit gebeurd. Daarnet kreeg ik een mailtje van een Chinese professor met de vraag of we konden samenwerken. Graag natuurlijk!”
“Ik had nooit durven dromen dat er zoveel zou bewegen en ik had ook nooit gedacht dat ik zo graag zou schrijven. Op termijn komt er dus zeker een volgende boek. Maar eerst wil ik alle mogelijkheden die zich nu aandienen ook benutten. Zoals bijvoorbeeld het aantal lezingen dat sterk is toegenomen. Zo sprak ik onlangs voor Ekonomika Alumni en voor de MBA-studenten in Leuven. Ik wil mijn inzichten over strategie-implementatie en het belang ervan graag aan zoveel mogelijk mensen meegeven in de hoop dat zij er op hun beurt dingen mee kunnen veranderen. “
Strategy Execution Heroes: Business Strategy Implementation and Strategic Management Demystified – A Practical Performance Management Guidebook for the Successful Leader (Paperback)