13. Hoe kan ik mijn prestatie-cultuur meten?
“Culture eats strategy for lunch, every day”
Dit bekende citaat van Dick Clark, CEO van Merck – het farmaceutisch bedrijf – illustreert de kracht en impact van een bedrijfscultuur op de strategie.
Enkele tips om rekening mee te houden bij het uitbouwen van de juiste prestatie-cultuur:
Zorg dat je merk en je interne culture bij elkaar passen
Veel bedrijven investeren heel wat tijd en geld in de creatie van een uniek merk, een merk dat hen de best mogelijk marktpositie verzekert. Maar komt het bedrijf dat je voor je klanten wil zijn overeen met het bedrijf dat je voor je werknemers bent?
Neen? Dan verlies je waarschijnlijk heel wat strategisch potentieel. Zweeds onderzoek toont immers aan dat bedrijven, die hun extern imago aan hun interne prestatie-cultuur laten aansluiten, meestal twee keer zo goed presteren als hun collega’s die dit niet doen.
Creëer draagvlak voor de implementatie
In tegenstelling tot bij het bepalen van de strategie, is bij de uitvoering ervan iedereen betrokken. Dit betekent dus ook dat je iedereen aan boord moet hebben – én houden – om je strategie optimaal te kunnen realiseren.
Kortom, als je wil dat je team een extra inspanning levert – conform aan je merk! – dan moet je ook werken aan je bedrijfscultuur. Creër een gepaste prestatie-cultuur en beheer ze actief.
Naargelang je positionering en strategie evolueren, moet ook je cultuur mee evolueren. Want je bedrijfscultuur kan heel makkelijk – en snel – de implementatie van je fantastische strategie volledig blokkeren.
Er zijn een paar manieren om te meten hoe goed je in staat bent om de strategie in goede resultaten om te zetten:
Gebruik onze Strategie Implementatie benchmark om je sterktes en zwaktes te leren kennen en vergelijk jezelf met de markt. Ga naar benchmarks & surveys voor meer informatie.
Voer een CTT (Cultural Transformation Tool ®) onderzoek uit. Onderzoek uitgevoerd door McKinsey toont aan dat de CTT het meest effectieve middel is om een bedrijfscultuur te formuleren, meten en beheren.
Een sterke bedrijfscultuur is een belangrijke factor om getalenteerde werknemers aan te trekken en om de prestatie van je bedrijf te verhogen op alle vlakken.
Wat kan je van de CTT methode verwachten:
- De aanpak moedigt de top van het bedrijf aan om waarden te integreren in de bestaande systemen en processen.
- Het model geeft een duidelijke richting aan voor de verdere ontwikkeling van je cultureel kapitaal.
- Zowel je huidige, als je gewenste bedrijfscultuur wordt in detail in kaart gebracht. Je krijgt inzicht in de sterke en de verbeterpunten. De cultuur wordt bekeken vanuit verschillende invalshoeken: individueel, relationeel, organisationeel en maatschappelijk.